Předpokládaný orientační čas bez zastávek: 1,4 hod
Doporučené kolo: silniční, trekkingové nebo MTB
Náročnost: středně náročný, (asfaltové komunikace III/31216 a III/31218)
A) Pastviny – TIC (turistické informační centrum) – nástupní místo cyklotrasy
B) Pastviny – most přes Bublačku ("Kraví skok") – tento železný most byl postaven v roce 1905 přes Divokou Orlici přibližně v místě dnešního silničního viaduktu u tehdejší staré obecné školy. Převezen byl před zatopením údolí do dnešního prostoru nad zátoku Bublačka. Z tohoto mostu prý do vody skočila kráva, aniž by utrpěla jakékoliv zranění a do měsíce po tomto skoku porodila zdravé tele.
C) Klášterec nad Orlicí – Lhotka – je nejstarší osadou původně samostatně založenou v roce 1713 připojenou ke Klášterci. Název byl odvozen od "lhůty" stanovené k pokácení a vymýcení lesa, aby zde mohla být půda osídlena lidmi.
D) Klášterec nad Orlicí – kostel – je pravděpodobné, že v tomto místě stával klášter vystavěný v letech 1256 až 1279. Šlo o malý klášter, spíše hradištního typu, a malé pevnosti. Poskytoval útulek pocestným procházejícím tehdy hlavní stezkou z východních Čech kolem Pastvin, kde se rozvětvovala na jednu stranu směrem na Nekoř přes Jablonné nad Orlicí do Lanškrouna a druhou stranu k nynějšímu kostelu a potom dále přes bahnité údolí a řeku až do Klodzka. Kostel je jednou z nejstarších památek chráněných státem. Několikrát vyhořel a byl přestavován.
E) Pastviny – Vejdovy lípy – tyto památné stromy jsou nejstaršími v okolí. Nacházejí se u starého selského dvorce, později hájovny a dnes hospodářské usedlosti "U Vejdů". Jedna lípa stojí u místní komunikace a její stáří se odhaduje na 850 let. Vedle ní živoří prastará, již velmi sešlá lípa. Třetí lípa stávala na rozcestí k Sekyří v místě, kde dnes stojí skupina lip (prý vzrostlých z lípy původní).
F) Nekoř – přehradní hráz s elektrárnou – projekt přehrady i elektrárny vypracoval Ing. J. Kruliš za vedení Ing. K. Kosky. Od počátku stavby v červnu 1933 až po její dokončení a kolaudaci v roce 1940 stavební dozor vykonával Ing. J. Kredba. Přehradu realizovalo několik stavebních a montážních firem. Je to poslední gravitační oblouková hráz, u nás zděná z lomového kamene. Její max. výška je 38,53 m, její délka v koruně 192,7 m. Přehradou se měl nalepšit vodní průtok, využít vodní energie ve špičkové elektrárně, ochránit území před velkými vodami, udržet hladina spodních vod, umožnit zemědělské závlahy a zásobování užitkovou vodou.
G) Nekoř – parkoviště "U hráze" – nástupní místo cyklotrasy (umístění informační tabule).
H) Pastviny – socha sv. Jana Nepomuckého – postavena byla na náklady Jana Hovada 26. května 1818. Kolem sochy roste skupina čtyř lip, z nich tři jsou staré přes 200 let.
I) Pastviny – zvonička na dolním konci – vystavěna byla pravděpodobně v letech 1780 - 1790, aby v obci, kde není kostel, se mohlo zvonit na poplach při požáru, velké vodě nebo za velké bouřky. První zvon z této zvoničky byl zrekvírován na válečné účely v roce 1916. O pět roků později byl ze sbírek občanů pořízen zvon nový, který beze stopy zmizel 19. března 1942. V roce 2010 byla dokončena celková rekonstrukce zvoničky. V dnešní době je u zvoničky kříž, který dříve stál v dnes zatopené části Pastvin.
J) Pastviny – viadukt přes přehradu – projekt viaduktu vypracoval technický rada Ing. Dr. Zdeněk Prokeš, veřejnou soutěž na jeho výstavbu vyhrál pražský stavitel Ing. J. V. Belfík. Stavba byla slavnostně zahájena 13. června 1932, v roce 1934 stavebně dokončena a po zkouškách byl viadukt 23. července 1936 dán do provozu. Železobetonový viadukt je most se dvěma klenbovými oblouky o světlosti 50 m a šířce 6 m. Kóta vozovky mostu je 478,13 m n. m. Výška mostu nad bývalým řečištěm je 25 m.
K) Pastviny – malá kaplička – stojí při silnici mezi viaduktem a křižovatkou na Klášterec nad Orlicí u domu č. 3. Sem si ji nechal v roce 1936 přestavit Emil Lesák v její původní podobě. Předtím stála v později zatopené části obce u dřívějšího mostku přes potok Bublačka. V roce 2009 byla provedena její celková oprava.
Upozornění! Celá trasa vede po asfaltových komunikacích rekreační oblastí se zvýšeným provozem motorových vozidel. Cyklisté by měli věnovat zvýšenou pozornost, především v některých zatáčkách. V místech kde jde trasa souběžně vedena s turistickou stezkou, mají pěší přednost. |